Veelgestelde vragen
Hieronder vind je vragen die ons de afgelopen jaren (hééél) vaak zijn gesteld. Uiteraard kan het voorkomen dat jouw vraag hier niet toch nét niet tussenstaat. Neem dan gerust contact met ons op, dan gaan we die natuurlijk zo snel mogelijk als nog beantwoorden!
1. Wat zijn geregistreerde codes? En heb ik deze nodig?
Geregistreerde codes zijn codes die centraal geregistreerd staan in een database. Deze codes worden geregistreerd op de bedrijfsnaam die je bij de bestelling opgeeft. Wij bieden deze tegen een kleine meerprijs aan.
Je hebt deze codes nodig als uw verkoopplatform vraagt om geregisteerde ean codes. Dit is momenteel vaak het geval bij Bol.com. Ga je jouw producten op Bol verkopen dan adviseren wij dus geregistreerde codes te selecteren. Maar ook bij het gebruik bij andere platforms raden we deze codes aan. Want bij misbruik van jouw codes, is de bewijslast een stuk makkelijker. Je kunt de codes dan in de database opzoeken en aantonen dat deze op jouw bedrijfsnaam staan.
2. Werken jullie EAN-nummers voor het verkoopplatform van Bol.com?
Jazeker! Onze nummers werken op alle grote verkoopplatformen, dus ook het zakelijk verkopen via Bol.com. Kies dan wel bij je bestelling even voor de geregistreerde codes (kleine meerprijs). Andere EAN code webshops bieden je eigenlijk altijd ongeregistreerde codes aan en daar ga je dan geheid problemen mee krijgen.
Let op: horloges, sieraden, voedingsmiddelen en producten waarvoor Bol merkautorisatie vereist, kunnen niet met onze EAN codes verkocht worden. Hiervoor heb je GS1 codes nodig. Voor overige producten kun je wel onze geregistreerde codes gebruiken om op Bol mee te verkopen.
3. Wat wordt er bedoeld met 'herkomst eancodes'?
Een ean code heeft altijd een landcode. Dit zijn de eerste twee of drie cijfers van de code. De landcode geeft aan in welk land de code is uitgegeven. Bij Eankoning.nl kun je zelf de herkomst van de eancode kiezen (België of Nederland). Je kunt ook kiezen voor een willekeurig land uit de wereld. Je krijgt dan een kleine korting. Toch raden we altijd aan om de landcode te kiezen vanuit waar je de codes koopt/gaat gebruiken. Dit heeft namelijk de volgende voordelen:
- Je (product) komt betrouwbaarder over
- In Google wordt je product beter gerankt en dus sneller gevonden
- Op verkoopplatforms komt jouw product eerder naar boven
4. Wat krijg ik precies bij mijn bestelling?
Zodra wij jouw bestelling hebben ontvangen en gecontroleerd, ontvang je zo snel mogelijk een lijst met deze EAN-nummers. Dit zijn 13 cijferige nummers die je kunt gebruiken voor het plaatsen van uw producten op verkoopplatformen zoals Bol.com, Amazon etc. De lijst ontvang je in een Excel-format, maar is op verzoek ook in een ander formaat aan te leveren. Als je ook de gratis barcodes hebt geselecteerd, krijg je deze gelijk erbij. Die ontvang je in .png formaat.
Wil je jouw stickers ook printen? Dan kun je dit zelf doen of via 123sticker.nl. Zij hebben jarenlange ervaring en kunnen stickers in elke oplage voor je printen.
5. Ontvang ik ook streepjescodes?
Je ontvangt de streepjescodes (ook wel barcodes genoemd) als je dit bij je bestelling aangeeft. Je krijgt bij het selecteren van het aantal EAN codes de vraag of je ook streepjescodes wilt. Indien je dit aangeeft leveren wij deze dan tegelijk met jouw codes gratis aan. De codes zelf ontvangt u in Excelformaat, de streepjescodes in een zipfile met .PNG bestanden. Wilt u uw streepjescodes (laten) afdrukken? Wij leveren op verzoek ook kosteloos PDF bestanden van de barcodes. Dit zijn vector-based bestanden die altijd scherp blijven.
6. Zijn jullie codes officiëel?
Vanzelfsprekend. Onze EAN codes voldoen aan alle gestelde eisen waaraan een EAN code dient te voldoen. Zo kun je er 100% vanuit gaan dat de codes op elk platform altijd en direct geaccepteerd worden. Houd er wel rekening mee dat Bol.com aanvullende eisen kan stellen, zoals bijvoorbeeld G1 codes. En dat in de loop van der tijd wellicht de voorwaarden op specifieke platforms kunnen wijzigen.
De ean codes zijn nagenoeg wereldwijd te gebruiken. Twijfel je welke codes je nodig hebt? Check dan even dit overzichtje.
7. Waarom zijn jullie goedkoper of duurder dan andere aanbieders?
Er zijn tegenwoordig best veel aanbieders van EAN codes. Het merendeel is helaas niet zuiver. Omdat er nagenoeg geen controle door Google op zit, trappen veel mensen hierin. Ze krijgen of hun codes niet, ze werken niet, of de codes blijken al eerder uitgegeven te zijn. Deze aanbieders zullen dan waarschijnlijk goedkoper zijn. Maar hier geldt dus zeker goedkoop = duurkoop! Soms zijn wij juist weer goedkoper. Doen we niet geheimzinnig over: Lees hier meer over onze prijzen.
8. Hoe koppel ik mijn producten aan de codes?
Dit is heel gemakkelijk. Hoe je dit kunt doen lees je op deze pagina.
9. Ik zie veel andere aanbieders van EAN codes, waarom zou ik bij jullie moeten kopen?
Mag je natuurlijk helemaal zelf bepalen! Maar om teleurstellingen te voorkomen, raden we je aan onderstaande te lezen:
Veel aanbieders bieden EAN-codes aan zonder landnummer. Bijvoorbeeld beginnend met 20. Deze codes worden op diverse grote verkoopplatforms niet geaccepteerd, omdat deze gereserveerd zijn voor toekomstig gebruik! Of ze leveren codes die al eerder zijn uitgegeven. Wij leveren altijd codes met een landcode uit NL of BE, en zijn dus bruikbaar op alle verkoopplatformen.
Helaas zijn er ook veel frauduleuze aanbieders. Om te voorkomen dat u hier in trapt hebben wij op deze pagina een overzicht gemaakt om deze webshops makkelijk te kunnen herkennen.
Bijna alle aanbieder bieden u niet-geregistreerde codes. Vanaf eind juli 2022 kunt u dan niet meer verkopen op Bol.com. Kies daarom dus altijd voor geregistreerde codes!
10. Wat is de levertijd?
Nadat jouw order succesvol is ontvangen, ontvangt je in de regel uw EAN-nummers binnen een aantal minuten. Dit is omdat wij de nummers handmatig verifiëren. Zo weten we altijd dat je de juiste nummers ontvangt. Buiten kantooruren of in de weekeinden kan dit wat langer duren. Echter garanderen wij altijd levering binnen 24 uur.
11. Kan ik de codes retourneren na aankoop?
Dit is helaas normaal gesproken niet mogelijk. De EAN-nummers worden speciaal voor jou aangevraagd. Wij kunnen hierna de codes niet meer terugnemen, omdat het onmogelijk is te controleren of je de codes gebruikt of niet. Daarnaast mogen wij de codes ook niet meer aan een ander bedrijf verkopen. Echter als er onverhoopt iets mis is met (een van) je nummers, dan zullen wij dit onderzoeken, en dit uiteraard oplossen!
12. Waarom zijn jullie niet telefonisch te bereiken?
Wij maken gebruik van zakelijk Whatsapp in plaats van een regulier telefoonnummer. Zo zitten wij niet heel de dag voor een telefoon te wachten. Dit houdt dan de prijzen weer laag. Via Whatsapp proberen we je jouw vraag altijd binnen 2 uur (tijdens kantoortijden) te beantwoorden.
13. Kan ik de EAN codes ook voor in fysieke winkels gebruiken?
Dit kan zeker! U kunt er voor kiezen om bij uw bestelling gratis barcodeafbeeldingen meegeleverd te krijgen. Deze kun je uitprinten en fysiek op je producten plakken, of je kunt er voor kiezen deze digitaal in jouw verpakkingsontwerp op te nemen.
14. Kan ik als Belgische ondernemer ook gebruikmaken van jullie codes?
Onze codes zijn geschikt voor bijna alle landen van de wereld. Je kunt als Belgische ondernemer daarom uiteraard ook gebruikmaken van onze codes! Onze codes werken probleemloos op de Belgische versies van Bol.com, Amazon etc. Je kunt zelfs voor eancodes met een Belgische landcode kiezen. Hoe fijn is dat ;)!
15. Ik zie een klantbeoordeling staan van een 4,7/5. Waar komt dit cijfer vandaan?
Sinds november 2018 zijn wij gestart met de onafhankelijke beoordelingssite Trustpilot. Wij nodigen iedere klant uit een review achter te laten na de bestelling. Onze score ligt daar rond de 4,7/5 sterren wat neerkomt op een 9,4. En daar zijn we best trots op! Bekijk gerust alle reviews via onderstaande link:
Bekijk hier onze Trustpilot-reviews.